I NAGRODA W KONKURSIE ARCHITEKTONICZNYM, 2017 r.
Zespół autorski: Mateusz Gierszon, Ewelina Siestrzewitowska, Antoni Surowiak
standard energetyczny: zgodny z WT
IDEA:
Głównym założeniem projektu przebudowy Gliwickiego Centrum Handlowego na cele hotelowe jest modernizacja budynku pod względem technicznym i estetycznym, tak jednak, by nie zatracić pierwotnego charakteru obiektu. Projekt zakłada wykorzystanie modernistycznej stylistyki budynku, historii obiektu i marki właściciela i inwestora do działań promocyjnych hotelu. Marka spółdzielni Społem, pochodząca z okresu międzywojennego, niebywałe znaczenia i rozpoznawalność uzyskała w II połowie XX wieku. Proponujemy by to spójne dziedzictwo, wraz z obecną modą na stroje, formy przemysłowe i architekturę tego okresu stało się elementem wyróżniającym hotel. Z tych powodów proponowane interwencje architektoniczne mają na celu pokreślenie i uwypuklenie charakterystycznych cech modernistycznej bryły budynku, z tych powodów w projekcie wnętrz nawiązano, nie rezygnując ze współczesnych tendencji, do projektów wnętrz hoteli z tego okresu, z tych powodów wreszcie stylistyka neonu z napisem Hotel nawiązuje do typografii najbardziej popularnego logotypu Społem.
.
FUNKCJA:
Budynek podzielony jest na 9 funkcjonalnych stref:
1. Hall wejściowy
2. Restauracja z udzielnym wejściem i tarasem zewnętrznym.
3. Zaplecza szatniowo-sanitarne dla pracowników hotelu
4. Nad hallem wejściowym i restauracją znajduje się strefa techniczna z podwieszanymi centralami wentylacyjnymi obsługujące obie te strefy.
5. Sala konferencyjna z hallem górnym z zapleczem sanitarnym, magazynowym i zapleczem sceny.
6. Strefa pokoi hotelowych. Pokoje „zewnętrzne” posiadają okna w elewacji od strony południowej, wschodniej i zachodniej, pokoje „wewnętrzne” posiadają okna wychodzące na zielone patio. W strefie pokoi hotelowych znajduje się 39 pokoi.
7. Strefa basenu i SPA posiada bezpośrednie połączenia zarówno ze strefą pokoi hotelowych – dla gości, jak i z górnym hallem – dla „zewnętrznych” klientów.
8. W obrębie piętra i nad pomieszczeniami 1. pietra znajduje się strefa techniczna z centralami wentylacyjnymi
9. Strefa zielonego patio umożliwia zagwarantowanie jednakowego standardu (widok i doświetlenie) we wszystkich pokojach hotelowych, także doświetlenie górnego hallu i korytarza przy sali konferencyjnej. Jednocześnie w trosce o prywatność gości hotelowych nie zakłada się swobodnego dostępu do ogrodu.
.
ZMIANY BRYŁY BUDYNKU:
W związku z tak przyjętym podziałem funkcjonalnym obiektu i ogólna ideą, przebudowa bryły budynku ogranicza się do:
1. rozbiórki zewnętrznego tarasu od strony zachodniej, w którego miejsce powstaje hall wejściowy wraz z restauracją,
2. przebudowy dachu nad kondygnacją hotelową, w celu budowy wewnętrznego patio,
3. przebudowy attyk
.
Budowa wewnętrznego, zielonego patio umożliwia wprowadzenie pełnowymiarowych, okien w pokojach hotelowych, które nie mają dostępu do ścian zewnętrznych. Jednocześnie ukształtowanie ścian zewnętrznych w formie trójkątnych wykuszy zapewnia mieszkańcom prywatność oraz widok na odpowiednio skomponowany ogród. Patio jest dosyć wąskie – nie zabiera więc wiele powierzchni użytkowej piętra. Równocześnie, dzięki zastosowaniu nad wykuszami górnych okien doświetlających – pokoje są bardzo dobrze doświetlone. Hotelowe patio doświetla także szeroki korytarz przy sali konferencyjnej wykorzystywany podczas przerw w konferencji, podnosząc jego klasę i funkcjonalność. Przebudowa patio wymaga wprowadzenia belek wymianowych i demontażu fragmentu belki konstrukcyjnej oraz demontażu części prefabrykatów dachowych.
.
ARCHITEKTURA BUDYNKU:
W związku z charakterem zadnia projektowego: przebudową i modernizacją budynku centrum handlowego, który posiada atrakcyjną, charakterystyczną i jasno zdefiniowaną bryłę oraz historycznym sąsiedztwem budynku, projekt architektury budynku musiał spełnić następujące warunki:
1. uwzględnić modernistyczne dziedzictwo budynku centrum handlowego, co oznacza zarówno dbałość o to by nie zatracić podstawowych zasad kształtowania bryły budynku jak i tworzyć nowe elementy tak, by współgrały z modernistycznym charakterem istniejącego budynku,
2. zespolić rozproszoną elewację zachodnią, pełną brył i elementów instalacyjnych w jedną spójną całość, doprowadzić do wzrostu znaczenia elewacji wzdłuż ul. Norberta Barlickiego poprzez umiejscowienie wejść i usług w poziomie ulicy. W ten sposób odpowiednio „obudować” wejście do hotelu,
3. zespolić nowoprojektowane elementy hallu wejściowego i restauracji z istniejącą bryłą,
4. uwzględnić historyczne sąsiedztwo obiektu poprzez kształtowanie odpowiednio stonowanej architektury w formie i kolorze oraz poprzez zaprojektowanie „frontowego” charakteru elewacji wzdłuż ul. Norberta Barlickiego.